Timp de câteva zile, fermierii moldoveni blochează, pentru mai multe ore, principalul punct de trecere a frontierei moldovenești către România, Leușeni. În aceste ore, agricultorii permit accesul în vamă doar transportul de pasageri și al automobilelor personale.
Principala revendicare a fermierilor ține de impunerea unui moratoriu băncilor care vor să le aplice penalizări pentru întârzierea rambursării creditelor, vor înfiinţarea unei comisii speciale care să analizeze cazurile fermierilor care nu pot să-şi mai plătească datoriile dar şi alocarea a 50 la sută din fondurile Agenţiei Naţionale de Plăţi pentru Agricultură pentru compensarea pierderilor.
Protestul este organizat de Asociația Forța Fermierilor, aceiași care, în decembrie 2020, a protestat și a obținut demisia Guvernului Chicu și declanșarea alegerilor parlamentare anticipate. Alegerile parlamentare au fost câștigate în iunie 2021 de către Partidul Acțiune și Solidaritate.
Fostul premier s-a întâlnit recent cu protestatarii și a declarat că doar o parte din revendicări pot fi îndeplinite. Potrivit lui Chicu, blocarea traseelor de circulație și a vămii este un gest de disperare față de lipsa de îndeplinirii angajamentelor luate de autorități. “Le-am spus că ideea cu blocarea îndelungată a Vămii Leușeni nu este una potrivită, căci ar putea fi transformați în dușmani ai poporului”, a spus Chicu.
Precizarea făcută de fostul șef al Cabinetului moldovean de Miniștri este una corectă: deja, instituții de media aflate în siajul puterii sugerează că revendicările fermierilor moldoveni sunt în tandem cu opoziția pro-rusă și că autoritățile le-ar fi făcut prea multe favoruri. „Doar în august 2023, Cabinetul de Miniștri condus de Dorin Recean a debursat pentru micii agricultori 200 de milioane de lei. Probabil a venit timpul ca subvenționarea producătorilor de cereale din sudul țării să înceteze iar fermierii din regiune să cultive alte plante mai rezistente la secetă”, se arată într-un material de presă.
Pe de altă parte, pe 13 februarie, ministrul moldovean al agriculturii, Vladimir Bolea, a recunoscut că motorina gratuită din România, nu a ajuns la fermierii afectați de seceta de anul trecut. Oficialul a precizat că partea română nu a livrat motorina pentru că ministerul pe care îl conduce nu dispune de un depozit pentru păstrarea acestui combustibil. România a oferit cu titlu gratuit 4000 de tone de motorină de care ar urma să beneficieze 1400 de agricultori.
Experții în agricultură afirmă că, pentru agricultura Moldovei anul 2023 a fost un an plin de provocări. Este adevărat că a fost înregistrată o recoltă mai bună la cereale, dar munca agricultorilor a fost spulberată de preţurile foarte mici la cereale la nivel global, de costurile foarte mari la fertilizanţi și de preţurile de logistică, la motorină. Toate astea au diminuat semnificativ veniturile, iar în multe cazuri agricultorii chiar au avut pierderi.
Nici producătorii moldoveni de fructe nu au o situație mai bună. Pieţele tradiţionale pentru fructele moldovenești s-au diminuat dramatic, iar exporturile către ţările Uniunii Europene sunt mici iar concurența ridicată.
Aceiași situație se înregistrează și domeniul vitivinicol. La nivel mondial, piaţa vinicolă este în scădere iar exporturile moldovenești de vin scad şi nu există semne de redresare. Republica Moldova a pierdut piaţa tradiţională de vânzare a vinului îmbuteliat şi se transformă încet în producător de materie primă.
Protestul fermierilor pun autoritățile de la Chișinău într-o situație politică delicată: ele nu dispun de resurse financiare suficiente pentru rezolvarea tuturor revendicărilor iar o intervenție în forță pentru dispersarea protestului va duce la creșterea antipatiei față de partidul de guvernământ.
Pentru a evita posibile riscuri politice la adresa guvernului moldovean, Ministerul Agriculturii va trebui să găsească rapid o soluție. Probabil, tot România va fi cea care va veni în sprijinul fermierilor. În 2021, Bucureștiul a oferit Chișinăului șase mii de tone de motorină, destinate agricultorilor, iar în 2022 aproximativ 155 de mii de litri de motorină, peste 150 de mii de litri de benzină și cinci mii de tone de păcură.
Material preluat de la Canal 33.