Abraham Tiberiu: Paradoxul porcului 

autor: Dr. Ing. Abraham Tiberiu

Incheiem o perioada cu multe targuri si evenimente legate de industria porcului (si) din Romania. Voi incerca sa prezint perspectiva mea asupra acestor evenimente in acest articol, insa, pentru inceput trebuie, totusi, sa-mi asum eroarea privind predictia evolutiei pretului porcului. 

Pretul a scazut si, cu informatiile actuale, va creste in regiunea noastra doar in saptamanile premergatoare Craciunului. Pretul cerealelor ramane, conform estimarilor, scazut; amenintarea inchiderii coridorului de transport de pe Marea Neagra nu a functionat. Este si principalul motiv pentru care presiunea asupra pretului porcului a functionat.

Cronologic ar trebui sa incep cu expozitia Bucharest Food Expo, organizata la Hala Laminor, in perioada 28.09-01.10.2023. Nu vreau sa scriu prea mult despre acest eveniment, pentru ca este bine acoperit in cadrul acestei editii a revistei. Impresia mea este ca deja a devenit cel mai important eveniment pentru industria carnii, felicitari organizatorilor si mult succes editiilor viitoare!

Urmatorul eveniment de mentionat ar fi editia din acest an a targului Anuga de la Köln. Romania a inregistrat una din cele mai numeroase prezente la marile targuri din Europa, pentru aceasta merita felicitati atat organizatorii delegatiei, cat si expozantii. Cu tot suportul, este nevoie de un mare efort fizic si te expui unui enorm stres atunci cand te asezi in spatele unui stand. 

Observatiile mele se vor limita la participarea firmelor din industria carnii si, in special la cele de procesare a carnii de porc. Au fost alocate 3 hale pentru expozantii din domeniul industriei carnii, cel mai mare spatiu alocat unui sector de activitate. Poate de aceea a trebuit sa toleram si cativa expozanti din sectorul legume-fructe. Nu vad niciun alt motiv pentru care cei cu produse vegane, imitatii de carne, au primit spatiu in aceste hale (opinie impartasita de marea majoritate a celor prezenti). 

Urmatoarea mea remarca ar fi legata de companiile romanesti, prezente in numar mare atat cu standuri proprii, cat si in standul national. Avem produse gustoase, avem producatori buni, avem oportunitati de dezvoltare pe alte piete. Dar avem si pesta porcina africana…orice comanda de produse din carne de porc obtinuta de un expozant va creste procentul de carne de porc importat in Romania, in loc sa imbunatateasca balanta porcului romanesc. Am prezentat intr-un articol anterior importanta utilizarii eficiente a tuturor elementelor rezultate din transarea unei carcase de porc, nu voi reveni acum asupra acestor calcule. 


Ultima observatie legata de acest targ: va rog sa va amintiti cum arata reclamele romanesti la produsele din carne de porc. Majoritatea acestora folosesc in scop promotional personaje care arata cam ca mine, ma si mir ca nu am fost (inca) invitat sa joc in ele. Niste grasani feliind carne sau mancand mici. Aceste reclame sunt, in general, vesele, dar nu cred ca pot genera un plus de consum de carne de porc, maximum poti obtine fidelizarea pentru un brand. La ora actuala porcul ideal pentru specificul de consum din Romania ar rezulta din doua hibridari succesive: prima ar trebui facuta cu balaurul cu 7 capete, iar urmatoarea cu girafa. 7 cefe de peste 2 metri lungime ar satisface cerintele actuale. Problema reala este atragerea de consumatori noi, de adresare si catre generatiile mai tinere. Cel mai cunoscut brand de produse din carne de porc din Spania, ElPozo, ne-a intampinat in holurile de acces ale targului Anuga cu bannere imense pe care era prezent ambasadorul brandului: Carlos Alcaraz, tenismenul nr. 2 mondial! Cu asemenea imagini te poti adresa generatiilor mai tinere: carnea de porc contine o cantitate mare de proteine naturale, utile pentru dezvoltarea si mentinerea masei musculare. Acest tip de publicitate poate fi folosita si in jurul salilor de forta: proteina naturala, gustoasa, nu este nevoie de tot feluri de ”prafuri” pentru cresterea masei musculare. 


Periplul meu a continuat cu un eveniment mai restrans, ca audienta: Swine Day Romania, organizat la Cluj de catre Asociatia Medicilor Veterinari pentru Suine. Aflat la a patra editie, evenimentul a avut speakeri de marca si o audienta pe masura. Panelul din a doua zi a ajuns, inevitabil, la subiectul pestei porcine africane. Prezenta unui reprezentant al ANSVSA la un asemenea panel de discutii a fost mai aproape ca niciodata. Acesta a venit, a stat in sala, insa a plecat intr-o pauza dinainte de panel. Practic, panelul a avut loc fara cel mai important interlocutor.


In final, cateva comentarii pe marginea Legii porcului, adoptata, publicata, modificata etc…Pentru cei din industrie a fost o bula de aer: in sfarsit se reglementa regimul gospodariilor si a micilor producatori. Minunea a durat o saptamana: a intervenit politicul si a castrat legea in favoarea micilor crescatori. Dupa cum s-a exprimat textual Ministrul Agriculturii: ”ANSVSA a comis o eroare, nu o greseala”. Daca sunteti activi in social media, veti gasi si caracteristicile porcului de casa: rasa Pietrain belgian, furaje de la Sano, medicatie dupa ureche. Acesta este paradoxul porcului traditional romanesc.

Articol publicat in editia cu numarul 91 a revistei INDUSTRIACARNII.RO, realizat de catre Dr. Ing. Abraham Tiberiu.

Ecopolitica mulțumește autorului cât și redacției Industria Cărnii pentru permisiunea de a republica articolul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *