Federația Națională a Sindicatelor din Administrație (FNSA) trage un semnal de alarmă cu privire la un demers legislativ fără precedent care amenință să submineze structura democratică a administrației publice locale din România şi să slăbească şi mai mult capacitatea funcţionarilor publici şi personalului contractual de a se împotrivi unor abuzuri sau demersuri nelegale ale conducătorilor instituţiilor, se arată într-un comunicat al FNSA, remis joi, 7 noiembrie 2024.
Adoptarea recentă a modificărilor la Codul administrativ, aprobată prin OUG nr. 79/2024, conferă puteri disproporționate în mâinile primarilor și președinților consiliilor județene, care vor fi investiţi cu atribuții unilaterale de organizare și aprobare a structurii aparatului administrativ, funcții care, până acum, erau supuse controlului democratic al consiliilor locale și județene (consiliul judetean/local aprobă, la propunerea presedintelui consiliului judeţean/primarului organigrama instituţiei).
Este practic eliminat rolul consiliilor locale și județene, structuri alese democratic și menite să servească drept control și echilibru în administrația locală, fapt ce contravine principiilor constituționale și creează o concentrare abuzivă de putere. Transferarea acestor decizii esențiale către executivul local slăbeşte separația puterilor și pune în pericol funcționarea democratică și echilibrată a administrației locale.
Prin această schimbare, primarii și președinții consiliilor județene dobândesc autoritatea de a decide fără o dezbatere publică transparentă și fără aprobare democratică asupra structurilor administrative locale, fapt ce echivalează cu o „privatizare a administrației publice locale”, în care deciziile ce influențează direct serviciile pentru cetățeni sunt concentrate într-un cerc restrâns de putere, prin subjugarea aparatului administrativ local intereselor și agendelor personale ale executivului, şi vulnerabilizarea funcționarilor publici şi a personalului contractual în fața deciziilor politice.
Federația Națională a Sindicatelor din Administrație va continua să susțină transparența, echilibrul democratic și protejarea drepturilor salariaţilor, funcţionari publici şi personal contractual, în fața abuzurilor de putere. Modul de organizare al administrației publice trebuie să reflecte nevoile comunității, nu ambițiile unei singure persoane, pentru a evita ca România să alunece pe calea unei „privatizări” abuzive a puterii administrative locale.
FNSA a solicitat Preşedintelui României, prin adresa nr. 103/06.11.2024, ȋn temeiul atribuțiilor constituționale de care dispune, conform art. 77 alin. (2) din Constituția României, să retrimită în Parlament spre reexaminare Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.79/2024 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ (plx 485/01.10.2024), în forma în care a fost adoptată de către Parlamentul României. De asemenea, am solicitat Preşedintelui României să uzeze inclusiv de prerogativa constituţională de a sesiza Curtea Constituţională a priori, înainte de promulgarea ei pentru aspecte de neconstituţionalitate, atât în procedura de adoptare, cât şi pe fond, vizând aceste modificări în raporturile de putere la nivelul administraţiei publice locale.