Comisia Electorală Centrală atenționează că astăzi, 18 octombrie 2024, este ultima zi în care sunt admise acțiuni de agitație electorală în cadrul referendumului republican constituțional și alegerile pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova din 20 octombrie 2024. Conform prevederilor Codului electoral, agitația electorală este strict interzisă în ziua alegerilor și cea precedentă ei.
Organizația Promo-LEX, cu multă experiență și credibilitate în monitorizarea proceselor electorale din Republica Moldova, afirmă că, în perioada 1-15 octombrie, PAS și Maia Sandu au utilizat abuziv resursele administrative. Datele se conțin în cel de-al patrulea raport de monitorizare, prezentat de Promo-LEX astăzi,18 octombrie 2024, ultimul înainte de ziua alegerilor.
Cât despre folosirea resurselor administrative de către reprezentanții puterii de la Chișinău, zic că toți decidenții politici moldoveni au folosit în procesele electorale tot ce au avut la îndemână. Nici unul nu a fost mai catolic decât Papa de la Roma!
Dacă în 2020, doamna Maia Sandu a câștigat alegerile prezidențiale în baza unei campanii din care a lipsit geopolitica, în prezent, campania prezidențială este bazată doar pe alegerile de politică externă, mai puțin pe realitățile interne dintre Prut și Nistru.
Doar că, miza, fie ea geopolitică, a acestor alegeri prezidențiale depinde de rezultatul alegerilor parlamentare din 2025 – șeful statului moldovean, oricine ar fi el, nu costă nici cât o ceapă degerată fără o majoritate parlamentară în legislativul moldovean.
Repet ca să se înțeleagă, ecoul rezultatului alegerilor prezidențiale va schița rezultatul alegerilor parlamentare din 2025.
Sunt convins că, în orice scenariu al rezultatului prezidențialelor moldovene, la alegerile parlamentare din 2025, formațiunea politică condusă și în prezent de doamna Maia Sandu, Partidul Acțiune și Solidaritate, nu va mai obține majoritatea parlamentară și că va fi nevoit să participe la formarea unei coaliții de guvernare.
Rămâne de văzut dacă acestei formațiuni politice îi va reuși, sau nu, să fie prima vioară în formarea viitoarei coaliții de guvernământ.
Cât despre referendum zic că Republica Moldova nu va mai putea fi scoasă de pe ecartamentul european pe care a fost pusă în baza primirii statutului de țară candidat. Mai zic că această consultare cu moldovenii nu este despre integrare europeană ci despre schimbarea legii supreme a statului moldovean.
Fac trimitere la o zicere din O scrisoare pierdută, de I.L. Caragiale care sună în felul următor:
„Din două una, daţi-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, şi anume în punctele… esenţiale!”
Mai mult decât probabil, la cât de mari sunt decibelii discursului pro-european și cât de mică este puterea de înțelegere a moldovenilor în chichițe juridice, Constituția Republicii Moldova va fi schimbată chiar în punctele ei esențiale.
Acest lucru se va întâmpla.
Apropo, nu am nimic împotriva introducerii în Constituția moldoveană a unui capitol dedicat integrării europene. Oricum, la finalul procesului de negociere al statului moldovean cu statele Uniunii Europene va fi inevitabilă desfășurarea unei consultări cu moldovenii.
Sunt cârcotaș pentru strategia folosită de guvernare. Pentru că țin minte, iertat să îmi fie această hibă, cum deputații PAS au modificat Codul Electoral care interzicea organizarea referendumului în aceeași zi cu alegerile. La fel cum țin minte cât s-au zbătut pentru introducerea acestui amendament de interzicere a două procese electorale în aceiași zi.
La fel, tot deputații PAS au făcut posibilă reducerea pragului de validare a unui referendum constituțional de la 50% la o treime, ceea ce înseamnă că legea supremă a statului moldovean poate fi modificată cu votul a 17% din alegători.
Cam puțini. Chiar foarte puțini.