Informațiile lansate de echipa lui Trump spun că, Federația Rusă și Ucraina ar trebui să înceapă negocierile de pace ori de înghețare a războiului ruso-ucrainean. Cel mai probabil, subiectul transnistrean și al tranzitului gazului metan rusesc pe teritoriul ucrainean către Balcani va fi pe agenda discuțiilor.
Continuarea tranzitului gazului metan rusesc către Balcani va menține Federația Rusă în calitate de garant și mediator în soluționarea conflictului transnistrean.
Stoparea acestui tranzit poate însemna că Moscova a renunțat la enclava transnistreană și a obținut din partea Statelor Unite un avantaj geopolitic major în altă regiune a globului.
Stoparea tranzitului mai înseamnă creșterea prețurilor la resursele energetice căci gazul metan din Azerbaidjan va veni pe o rută mult mai lungă.
Republica Moldova nu este buricul pământului, este doar o piesă de șah care poate fi schimbată între marii jucători.
Evoluțiile politice din Republica Moldova, inclusiv rezultatul alegerilor prezidențiale, au arătat că regiunea transnistreană nu a putut opri plasarea statului moldovean pe ecartamentul Uniunii Europene.
Dacă, la 1 ianuarie 2025 tranzitul gazului metan rusesc prin Ucraina, către Balcani, va continua, va fi un semn că Moscova își dorește nu doar continuarea unei afaceri bănoase ci și o creștere a valorii geopolitice a regiunii transnistrene, inclusiv prin creșterea efectivului militar dislocat acolo.
La fel, consider că în perioada post război în Ucraina, Federația Rusă va încerca resurcitarea valorii geostrategice a regiunii de peste Nistru. Se va merge pe căi bătătorite, prin revenirea la formatul 5+2 care are drept scop obținerea unei reglementări de tip federal a conflictului transnistrean, formulă agreată anterior de Statele Unite și OSCE.
Modul de reglementare a conflictului transnistrean va fi cuiul lui Pepelea care poate încetini viteza de integrare a statului moldovean în Uniunea Europeană.
Statutul de stat candidat la Uniunea Europeană al Republicii Moldova este o garanție că nici o formațiune politică moldovenească nu poate scoate statul moldovean de pe ecartamentul european pe care a fost pus.
Dacă viitorul decident politic de la Chișinău nu va primi susținere fermă din partea noilor decidenți ai Uniunii Europene, aceste planuri de federalizare a statului moldovean vor fi aplicate.
În fața tuturor acestor fibrilații care vin, clasa politică de la Chișinău va încerca să facă ceea ce știe mai bine: să facă echilibristică și să joace, mai mult sau mai puțin diplomatic, la două capete.
La data de 1 ianuarie 2025, vom ști cu toții dacă resursele ruse de gaz metan vor mai alimenta sau nu Centrala Termoelectrică de la Cuciurgani – circa jumătate (uneori mai mult) din necesarul de energie electrică al Republicii Moldova este cumpărat de Energocom de acolo.
La fel, jumătatea regiunii Odesa aflată în sudul Republicii Moldova, Bugeacul, este alimentată inclusiv cu energie electrică procurată de la CET-ul din Cuciurgani.
Ce e mic, negru, și bate la ușă? Chiar el.