Autoritățile române au aplicat măsura interdicției de intrare pe teritoriul României pentru primarul Chișinăului, Ion Ceban. În ultima perioadă, edilul este ținta hărțuielilor politice din partea partidului puterii. Motivul, la suprafață – conform cercetărilor de opinie, domnia sa este cel mai popular politician din Republica Moldova, după Maia Sandu.
Remarc că autoritățile de la București nu au fost cele care au anunțat primele interdicția, ea a apărut într-un ziar aflat în siajul PAS care făcea trimitere la surse oficiale românești. Cel mai probabil, informația a venit din partea unui reprezentant al puterii de la Chișinău.
Asumarea oficială a știrii difuzate la Chișinău a venit peste patru/cinci ore – Ministerul român al Afacerilor Externe a făcut o scurtă precizare de presă afirmând că decizia a fost „de resortul autorităților competente”.
Există bănuiala rezonabilă că precizările emise de Ministerul român al Afacerilor Externe au venit după ce ziariștii români au asaltat instituția cerând confirmarea știrii moldovenești.
Cel mai probabil, instituțiile române nu au vrut să își asume politic interdicția la adresa primarului celei de a doua capitale românești. Precizarea de presă este scurtă și laconică. Nu explică nimic: „Din motive ce țin de considerente de siguranță națională, România a dispus măsura nepermiterii intrării pe teritoriul național pentru domnul Ion Ceban și pentru încă doi cetățeni ai Republicii Moldova. Decizia este de resortul instituțiilor competente din România, în conformitate cu reglementările în vigoare în materie”.
Nu știm care sunt aceste autorități competente. Putem doar să o întrebăm pe Baba Vanga ori să ghicim în bobi. Anterior, interdicții de acest gen au apărut pe paginile oficiale ale Inspectoratului General pentru Imigrări al Ministerului român al Afacerilor Interne ori ale Poliției române de Frontieră.
La Chișinău, după asumarea politică a Ministerului român al Afacerilor Externe, primarul a respins acuzațiile și a reclamat orchestrarea unei campanii politici murdare împotriva sa. Declarația oficială a Blocului Politic Alternativa, printre liderii căreia se află și Ion Ceban, a fost la fel de explicită – primarului capitalei moldovene i-a fost interzis accesul pe teritoriul țărilor Uniunii Europene, la comanda autorităților moldovenești. Regimul Sandu l-a desemnat pe Ion Ceban drept principalul său inamic, se arată în comunicatul acestora.
Am trecut în revistă faptele. Am așteptat ca ele să se decanteze. Am citit opiniile comentatorilor politici și am ascultat ce spun oamenii obișnuiți. Marea majoritate a opiniilor îi dau dreptate lui Cristian Hrițuc: el afirmă că interdicția impusă primarului de Chișinău va avea ca efect întărirea bazinului electoral al Blocului Politic Alternativa.
Există însă o serie de întrebări publice care-i frământă totuși pe oameni: când s-a transformat primarul Ceban într-un pericol pentru securitatea statului român? Când a semnat acorduri de înfrățire ale capitalei moldovenești cu diverse localități din România? Ori poate în momentul în care a declarat că vorbește limba română și că este un susținător fervent al integrării europene? Ori în momentul în care i-a oferit sprijin politic Maiei Sandu în alegerile prezidențiale. Sau poate că pericolul la adresa securității statului român a apărut atunci când primarul Ceban nu s-a implicat în campania electorală din România?
Dincolo de istoria publică a politicianului Ion Ceban, care a migrat de la stânga spre centru dreapta pentru a ajunge să câștige un al doilea mandat la primăria Chișinău, întrebările retorice au dreptul la existență.
Președintele de jure al PAS, Igor Grosu, a afirmat că decizia autorităților române poate fi explicată doar de acestea. „Noi nu facem decât să reconfirmăm opinia noastră despre acest politician, care nu are nimic în comun cu vectorul pro-european”, a precizat acesta.
Înțeleg: tehnologia de campanie electorală a PAS a fost/este polarizarea politică și mobilizarea prin crearea fricilor. E clar că PAS va folosi muniția electorală oferită de Ministerul român al Afacerilor Externe.
Vom vedea dacă ea va funcționa sau nu.
Nu cred că retorica pro-europeană a echipei domnului Ceban se va schimba. Alternativa va continua să atragă de partea ei electoratul moderat al fostului Partid Democrat din Moldova – o zonă pro-europeană, dar nu radicală, la care râvnește PAS.
La o singură întrebare nu găsesc nici un răspuns: cât de este veridică afirmația potrivit căreia autoritățile române au aplicat interdicția la adresa primarului de Chișinău la rugămintea autorităților moldovene?
Potrivit Europei Libere Moldova, interdicția are ca sursă „numai România” și a fost surprinzătoare pentru autoritățile Uniunii Europene, nefiind semnalată în vreun fel, dinainte, de București.
La fel, Oana Țoiu, ministrul de Externe al statului român a confirmat că decizia a aparținut României, nu Uniunii Europene. Jurnaliștii de la Europa LIberă afirmă că Ion Ceban nu figurează pe vreo listă de sancțiuni a UE și nu este cunoscut la Bruxelles ca fiind vreun mare agent de influență rusesc în Republica Moldova. La fel, el nu este cunoscut ca fiind implicat într-un conflict deschis cu autoritățile române.
Concluzia mea este că în această ecuație de moment, nu doar sensul interdicției rămâne incert, dar și direcția în care evoluează discursul politic moldovenesc.
Știu că frica, eficientă în mobilizare electorală, poate avea dublu sens.

