Autoritatea pentru Reformă Feroviară a primit, joi, confirmarea din partea Băncii Europene de Investiţii (BEI) privind finanţarea achiziţiei a 62 de trenuri electrice de scurt parcurs prin Fondul European de Modernizare, transmite Agerpres.
„Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) anunţă confirmarea din partea Băncii Europene de Investiţii (BEI) privind acceptarea aplicaţiei Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, beneficiar Autoritatea pentru Reformă Feroviară, privind finanţarea achiziţiei a 62 de trenuri electrice de scurt parcurs prin Fondul European de Modernizare (FM). Astfel, 470 milioane de euro (valoarea proiectului, fără TVA) sunt finanţate, nerambursabil, din acest fond pentru achiziţia de trenuri noi pentru România”, se arată într-o postare pe pagina de Facebook a ARF.
În urma acestei decizii, ARF va putea pregăti documentaţia de investiţii şi cea de achiziţii publice privind procurarea a încă aproximativ 60 de trenuri, care să sprijine mobilitatea durabilă din România.
„Se preconizează ca în trimestrul I al anului 2024 acest nou proiect de achiziţii să fie publicat în SICAP”, mai notează ARF. Fondul European de Modernizare este unul dintre instrumentele cheie care contribuie la obiectivele Pactului Ecologic European, prin sprijinirea unei tranziţii juste din punct de vedere social către o economie verde.
FM a fost instituit de Directiva (UE) 2018/410 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 martie 2018 de modificare a Directivei 2003/87/CE, în vederea rentabilizării reducerii emisiilor de dioxid de carbon şi a sporirii investiţiilor în acest domeniu şi a Deciziei (UE) 2015/1814, pentru sprijinirea investiţiilor în modernizarea sistemelor energetice şi îmbunătăţirea eficienţei energetice, inclusiv finanţarea proiectelor de investiţii la scară mică, în concordanţă cu obiectivele cadrului de politici ale Uniunii privind clima şi energia pentru 2030 şi cu obiectivele pe termen lung prevăzute în Acordul de la Paris.
Perioada de implementare a FM este 2021-2030. Sprijinul oferit de statele membre care utilizează resursele FM trebuie să fie în acord cu regulile ajutorului de stat. FM funcţionează sub răspunderea statelor membre beneficiare, în cooperare cu Banca Europeană pentru Investiţii, Comitetul de investiţii şi Comisia Europeană.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a scos la licitaţie 62 de rame electrice de scurt parcurs (RE-R). Ramele sunt finanţate prin fonduri europene nerambursabile, în cadrul Programului Transport 2021 – 2027, iar valoarea totală estimată este cuprinsă între 3,238 miliarde lei şi 4,15 miliarde de lei, fără TVA.
Contractul pentru cele 62 de rame RE-R este împărţit în trei loturi: lotul 1 – 20 de rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rutele Bucureşti Nord – Ploieşti Sud – Adjud, Iaşi – Paşcani – Suceava, Bacău – Paşcani, cu o valoare estimată între 1,045 de miliarde de lei şi 1,340 de miliarde de lei, fără TVA; lotul 2 – 23 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rutele Braşov – Gheorgheni, Arad – Timişoara – Caransebeş, Huedin – Cluj – Bistriţa, cu o valoare estimată între 1,209 miliarde de lei şi 1,555 de miliarde de lei, fără TVA; lotul 3 – 19 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rutele Bucureşti Nord – Ploieşti Vest – Braşov, Bucureşti Nord – Roşiori, Bucureşti Nord – Bucureşti Obor/Fundulea, Constanţa – Feteşti, cu o valoare estimată între 984,207 milioane de lei şi 1,256 de miliarde de lei, fără TVA.