Victor Nichituș: DESPRE AGENȚII DE INFLUENȚĂ

Presa este un agent de influență a mentalităților existente în societate.

Presa este atât de liberă pe cât îşi permite şi doreşte să fie.

Jurnalistul, oriunde s-ar afla, este cel care îşi asumă toate riscurile. Am spus toate – inclusiv cel de a fi catalogat periculos de către anumite instituții statale.

Eşti jurnalist obiectiv atât timp cât nu te laşi supus presiunilor de orice fel. Nu uitați – toate compromisurile unui jurnalist cu propria conștiintă sunt făcute din exces de zel.

În cei 26 de ani de activitate în presa moldovenească nu am cunoștiință ca vreun patron de presă din Republica Moldova să fi cerut vreunui jurnalist să își rupă cămașa de pe el în semn de loialitate față de politica editorială a instituției de media unde este angajat. Și am activat, de-a lungul vremii, la mai multe instituții de presă din spațiul pruto-nistrean. Care îmbrățișau ideologii de dreapta, ori de stânga.

Am văzut ziariști buni, nomina odiosa, care au ajuns, metaforic vorbind, fără nasturi acasă, din exces de zel făcut la propria inițiativă.

Jurnaliștii știu că, în momentul în care au semnat contractul de muncă, își dau acordul să respecte, în linii mari, politica editorială a angajatorului. Oricine ar fi el. Politica editorială aparține patronului, actor statal ori privat.

Actorii statali ori privați folosesc mass media pentru a atinge propriile interese.

În actualul context de securitate, de război în Ucraina, observăm clar modul în care diferiți actori statali – Ucraina și Federația Rusă,- își folosesc mass-media din dotare pentru atingerea propriilor lor interese.

Îmi doresc ca patronii de presă, statali ori privați, să nu uite de cel de al treilea rol al mass- mediei, uitat, din nefericire, cel educativ. Că de celelalte, informare și entertaiment (distractiv) avem parte în exces. Iar rezultatul e că în lipsa educației am devenit cu toții victime.

Doar un consumator de presă educat poate face discernamânt între propagandă, fake-news și comunicare strategică.

În rest, informați-vă din canale de știri sigure. În contextul actualului război în Ucraina, priviți canalele media în care acționar principal este statul moldovean. Sunt mai puțin nocive decât altele.

Ceilalți actori media, de oriunde ar fi ei, au interesul să vândă cât mai multă reclamă, mai puțin să vă informeze.

De aia, săpați singuri pe câmpul informațional și căutați știri în funcție de educația domniilor voastre.

Din lipsă de educație, între Prut și Nistru se ascultă doar muzica preferată, mai puțin muzica necesară. Actorii media statali sunt cei obligați să educe consumatorul să asculte muzica oficială. Actorii privați sunt obligați să interpreteze conform regulamentelor.

Actorii mediatici statali care modelează mentalitățile cetățenilor statului respectiv sunt agenți de influență.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *