Elon Musk a izbucnit în râs, în 2011, când a fost întrebat despre competitorii chinezi de pe piața mașinilor electrice. Acum probabil că regretă.
Acțiunile BYD, prescurtarea pentru Build Your Dreams, au crescut simțitor în această săptămână, după ce compania a anunțat că așteaptă un profit dublu pe al treilea trimestru din 2023, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
BYD a devansat Tesla în producția trimestrială și este pe locul al doilea, după producătorul american, la vânzările globale.
Succesul de care se bucură BYD este și un semn al ritmului în care crește industria auto chineză, după ce a întrecut Japonia în 2023 și a devenit cel mai mare exportator mondial.
Pe de altă parte, cresc și tensiunile economice ale Beijingului cu alte state, nu doar cu SUA și țările europene, care sunt piețe de export pentru vehiculele electrice chineze. Lumea se îndreaptă tot mai mult spre tehnologii noi, curate, iar acesta e încă un exemplu care ilustrează cât de dificil va fi pentru țările occidentale să se îndepărteze de dependența de produsele chinezești, notează BBC.
Cum s-a clădit visul Build Your Dreams
BYD a avut un avantaj de la bun început: spre deosebire de producătorii care au început să construiască modele electrice, această companie a produs la început baterii și pe urmă a trecut la mașini.
Directorul executiv Wang Chuanfu, a cărui avere se ridică la 18,7 miliarde de dolari, s-a născut în 1966, într-o familie de țărani dintr-una dintre cele mai sărace provincii ale Chinei. Wang a rămas orfan în adolescență și a fost crescut de fratele și sora lui mai mari.
După ce și-a luat licența în inginerie și chimie metalurgică, el a fondat BYD împreună cu vărul lui, în Shenzhen, în 1995. Cei doi și-au creat un renume în domeniul bateriilor reîncărcabile, folosite la telefoanele mobile, laptopuri și alte dispozitive electronice, care concurau cu produsele de import japoneze, mai scumpe.
BYD a intrat la bursă în 2002 și curând și-a diversificat activitatea cumpărând un producător auto de stat aflat în dificultate, Qinchuan Automobile Company.
Mașinile electrice încă erau la vârsta copilăriei când oficialii de la Beijing căutau o nișă de piață pe care China să o umple. La începutul anilor 2000, ei au introdus o schemă de subvenții și reduceri fiscale, iar Guvernul a acordat prioritate producției de energie regenerabilă.
A fost momentul perfect pentru BYD. Bateriile pe care le producea au devenit realmente propulsoarele mașinilor electrice.
Potențialul chinezilor era atât de seducător, încât în 2008 miliardarul american Warren Buffett a cumpărat 10% din acțiunile BYD Auto, spunând că într-o zi va ajunge „cel mai mare jucător de pe piața auto mondială care va deveni inevitabil electrică”.
Și a avut dreptate. Astăzi, China domină producția globală de automobile electrice, în mare parte grație BYD. Beijingul caută acum să-și mențină avansul – în iunie a oferit BYD o reducere de taxe de 72,3 miliarde de dolari pe patru ani, cea mai mare subvenție într-o perioadă în care vânzările încetiniseră.