Vinerea Neagră: de unde vin obiceiul și denumirea de “Black Friday”

Nu mai e sunt secret pentru nimeni și nicio surpriză că mult-așteptatele reduceri de “Black Friday” sunt, cel puțin în România, o mare păcăleală. Prețurile sunt crescute intenționat la final de octombrie și început de noiembrie, pentru a produce falsa impresie că prețurile scad cu 20% până la 50% în perioada marilor reduceri din “Vinerea Neagră”, care la noi ține chiar și o săptămână.

Nu e vorba de soldări ori de lichidări de stoc, specifice pe anotimpuri sau la înlocuirea stocurilor de produse, ci de o isterie a cumpărăturilor, bazată pe câteva mecanisme de psihologie socială și marketing.

Vestea bună e că și noi, românii, am început de ceva ani, să ne prindem de acest truc comercial.

Interesant este cum a scăpat cenzurii și noilor reguli de corectitudine politică, un articol din anul 2014, chiar pe site-ul BBC, cu ilustrații, care explică pe larg fenomenul dar mai ales originile sale cel puțin coontroversate.

Amelia Butterly a publicat, pe 28 noiembrie 2014, când “Ministerul Adevărului” și Cancel Culture erau încă în fază de proiect, articolul Zvonuri de Black Friday și adevărul despre cum și-a primit numele, în original Black Friday rumours and the truth about how it got its name, care printr-o minune nu a fost șters de către editori – chirurgi vidanjori ai asanării morale și etice.

Iată, mai jos, o traducere în limba română a articolului și fotografiile originale cu care este ilustrat.


Zvonuri de Black Friday și adevărul despre cum și-a primit numele

autor: Amelia Butterly, BBC, 28 noiembrie 2014

Vinerea neagră / Black Friday – o zi care, pentru majoritatea cumpărătorilor britanici, a început abia în ultimii doi ani și este simbolizată de lupte la televizoarele cu ecran plat.

Introdus pentru prima dată în Marea Britanie de Amazon, acum o gamă de comercianți cu amănuntul, cum ar fi Tesco, Argos și John Lewis, au îmbrățișat politica prețurilor reduse.

Termenul a apărut pentru prima dată în SUA, unde Vinerea Neagră urmează Ziua Recunoștinței în ultima joi a lunii noiembrie.

Există o mulțime de zvonuri care circulă pe internet despre cum și-a luat numele ziua vânzărilor – dar care este adevărat?

Sclavii negri au fost vânduți cu reducere

Această imagine a fost distribuită mult pe rețelele de socializare, atât în ​​acest noiembrie (2014 – n.r.), cât și în anii precedenți.

Toni Braxton a postat imaginile pe pagina ei de Facebook, împreună cu legenda însoțitoare, care susține că „comercianții de sclavi vindeau sclavi pentru o reducere pentru a ajuta proprietarii de plantații” atunci când aveau nevoie de ajutor suplimentar pentru a se pregăti pentru iarnă.

Prima utilizare documentată a expresiei vine cu mult timp după ce comerțul cu sclavi a fost abolit în SUA și, prin urmare, este puțin probabil ca termenul să își aibă originea atunci.

Acest lucru nu i-a împiedicat pe oameni, în special în SUA, să ceară boicotarea Black Friday, unii invocând protestele recente (2014 -n.r.) din cauza împușcării lui Michael Brown drept motiv pentru a nu cumpără de Black Friday.

Comercianții cu amănuntul „închid prăvălia” de Black Friday

Da, este adevărat că atât comercianții din Marea Britanie, cât și cei din SUA se bazează pe sezonul de Crăciun pentru a face o mare parte din profiturile lor anuale – și există o mulțime de cozi în fața magazinelor și mulți așteaptă să acceseze magazinele online.

În 2012, cumpărătorii din SUA au cheltuit aproximativ 59,1 miliarde de dolari (37,6 miliarde de lire sterline) de Vinerea Neagră, potrivit Federației Naționale de Retail.

Dar, din cauza reducerilor masive oferite, nu este clar cât de mult ele reprezintă profit și nu există dovezi care să sugereze că aceasta este ziua în care aceste magazine închid subtil „stingând lumina”.

Majoritatea comercianților cu amănuntul din Marea Britanie au reușit să facă vânzări pentru a le menține în afaceri, în toți anii care au precedat introducerea vânzărilor de Black Friday.

Vinerea neagră este o zi proastă pentru angajatori, deoarece toată lumea își ia liber sau se dă bolnavă pentru a merge la cumpărături

S-ar putea să existe ceva adevăr în acest zvon, în sensul că s-a demonstrat că există o creștere a absențelor de motiv de boală în ziua de după Ziua Recunoștinței (Thanksgiving Day).

Potrivit lui Bonnie Taylor-Blake, cercetător la Universitatea din Carolina de Nord, Factory Management and Maintenance – un buletin informativ al pieței muncii – susține că termenul a fost folosit mai întâi pentru a descrie o mini-vacanță.

În 1951, circulara a atras atenția asupra nivelului suspect de ridicat al bolilor din acea zi.

„Vineri după Ziua Recunoștinței” este a doua boală, după ciuma bubonică, în ce privește magnitudinea și efectele ei. Cel puțin acesta este sentimentul celor care trebuie să oprească activitatea sau producția, când vine Vinerea Neagră. Magazinul poate fi pe jumătate gol, dar fiecare absent a fost bolnav – și poate dovedi acest lucru”, se arată în circulară.

Totuși, în acest caz, s-ar putea ca, în loc să meargă la cumpărături, oamenii să se simtă rău după o zi de consum excesiv.

Rebecca Black, cântăreața hitului viral Friday, a inventat termenul

OK, așa că am vrut doar “să-l stingem din fașă”, înainte chiar de a începe.

Nu, s-ar putea să nu fie documentat că cineva a fost derutat de faptul că numele cântăreței și cântecul ei se combină pentru a forma termenul de Vinerea Neagră.

Dar pentru orice eventualitate, ea nu este la originea frazei sau zilei în discuție, ea doar a făcut o melodie captivantă și a punctat spre propriul avantaj prin jocul de cuvinte și cântecul lansat.

Vinerea Neagră a fost o zi proastă pentru polițiștii din Philadelphia

Acum, acesta este cel care este creditat pentru că a conceput efectiv termenul, așa cum îl cunoaștem.

Articolul din New York Times din 1975, de mai sus, spune că Vinerea Neagră este argou în Philadelphia.

Într-un articol anterior din 1961, se fac referiri la ofițerii de poliție din Philadelphia care au inventat termenul ca o modalitate de a descrie smogul și traficul cauzat de cumpărători.

S-a spus că majoritatea comercianților cu amănuntul sunt nemulțumiți de frază și au încercat să o redenumească Big Friday – Marea Vineri (a nu se confunda cu Vinerea Mare la creștinii români – n.r.). Acest lucru nu a prins, însă.


articolul original poate fi citit, pe site-ul BBC, aici: Black Friday rumours and the truth about how it got its name – BBC News

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *